Den danske mode afgøres i modeugen

Mode 0 Kommentarer

Der er ingen tvivl om, hvor og hvornår der er årets højdepunkt i Danmark for moden. Danish Fashion Week eller modeugen er i Bella Centeret, og her vises alle nyhederne frem, som kommer til at danne det kommende års mode indenfor flere brancher. Derfor skal alt køre på skinner, hvis man vil med på toget og have et godt salg og omsætning i det kommende år. Alternativet er jo at komme igen til næste år og være bedre forberedt denne gang. Timing og samarbejde er vigtigt i denne branche. Læs her lidt baggrundsmateriale om dette samarbejde, som kun de færreste har kendskab til. I værste fald kan København miste førstepladsen som Nordens modehovedstad, så der er stærke kræfter indblandet og meget på spil.

Her bringer vi et uddrag af en historie om problemer som modeugen står over for den fulde historie kan læses på :

http://www.business.dk/detailhandel/nyt-samarbejde-skal-faa-modeugen-paa-skinner

Mange samarbejdsproblemer

Den københavnske modeuge er ved at blive kvalt i samarbejdsvanskeligheder og personfnidder.

Derfor er det på tide at starte på en frisk og begynde at samarbejde reelt. Sådan lyder det fra Arne Bang Mikkelsen, direktør i Bella Center, der med stor ærgrelse har set den ene magtkamp efter den anden skabe uro bag Københavns modeuge. Nu har han fået nok af stridighederne og vil tage initiativ til en ny forening eller som minimum et officielt samarbejdsforum, hvor modebranchen kan træffe fælles beslutninger for driften og udviklingen af modeugen. Det er der akut behov for, mener direktøren.

»Det virker pinligt og amatøragtigt, det som foregår i øjeblikket. Hvis ikke uenighederne stopper nu, er der en overhængende risiko for, at det får fatale konsekvenser for dansk mode. Modeugen i København har kæmpet hårdt for at nå en status som den bedste i Norden, men den status kan vi godt vinke farvel til, hvis vi ikke lægger stridighederne bag os,« siger Arne Bang Mikkelsen, topchef i Bella Center, der har været med til at afholde 75 modemesser de seneste 38 år.

Kræfterne er splittede

Konkret vil Arne Bang Mikkelsen forsøge at få Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Textil til at mødes jævnligt for at sikre en fornuftig drift og udvikling af modugen. Som minimum er der behov for et samarbejdsforum eller endnu bedre en formel organisation, hvor beslutninger om modeugen træffes i fællesskab. »Det er helt utroligt, at de to vigtigste aktører bag modeugen Dansk Mode & Textil og Danish Fashion Institute ikke kan finde ud af at mødes jævnligt for at træffe beslutninger om modeugen. Kræfterne er totalt splittede. Der kan ikke engang træffes beslutninger om fælles markedsføring og adgangsbilletter,« siger Arne Bang Mikkelsen. Modeugen er også vigtig for København, da den ifølge Arne Bang Mikkelsen bringer cirka 50.000 mennesker til København fire dage to gange om året, hvilket gør det til »den største event på årsbasis i København«.

Navnestrid fortsætter

Dansk Mode & Textil afviser at stoppe stridighederne om navnet »Copenhagen Fashion Week«, som organisationen har med Danish Fashion Institute.

»Navnesagen har kørt lige siden 2008. Det er en simpel lille tvist om ord, og vi mener, at det er bedst, at nogle advokater får styr på den sag,« siger Thomas Klausen, direktør i Dansk Mode & Textil, der gerne vil drøfte et nyt samarbejde om modeugen, men som samtidig afviser, at der er problemer i dag. »Som jeg ser det, er der ingen splid.